Apr 24, 2011

Korea !!!

tengah bosan2 nie ... tibe2 nampak artikel tentang korea ... sambil2 gak aku bace ... bile dah bace tu baru tau y korea nie bez laa... jadi teringin lak nak p sano ... bile laa turn aku lak p sane ... emmm so enjoy eaa ... :)

Ada Apa Dengan Korea



Musim Luruh di Korea





Musim luruh di Korea sangat dinantikan oleh kebanyakan orang selain musim bunga (Mac – Mei).
Musim luruh di Korea bermula seawal September hingga November. Suhu purata sekitar 8-19 dengan angin yang bertiup pada pagi dan petang. Suhu yang sederhana sejuk dan menyegarkan menjadi masa terbaik untuk berjalan-jalan.


Taman-taman yang banyak didapati di sekitar Bandaraya Metropolitan Seoul ini menjadi pilihan ramai orang terutama ketika hari minggu. Destinasi menarik seperti Yeoiudo Park, Gyeongbukgung Palace, Seould Grand Park, Seoul Forest menjadi tapak pilihan untuk berpiknik bersama keluarga. Manakan tidak, dikelilingi Eunhaeng Namu (pokok Gingko) yang kekuningan, tasik dipenuhi Itik Mandarin sentiasa menyediakan suasana yang tenang dan segar bagi pengunjungnya.





Bagi yang sukakan cabaran dan fotografi, mungkin mendaki Gwanaksan atau Bukhansan (San gunung) boleh menjadi aktiviti hujung minggu anda bersama rakan. cuaca yang sederhana sejuk menjadikan pendakian anda lebih selesa dan paling utama, apabila tiba ke puncak, pasti anda akan kagum dengan pemandangan yang indah dan menyegarkan.

Pengangkutan Awam Seoul



Sistem pengangkutan awam di Seoul merupakan antara jaringan sistem pengangkutan awam yang paling meluas dan berkesan. Bas dan Subway menjadi pilihan utama majoriti penduduk Seoul kerana efisyen, mudah dan murah untuk mencapai satu-satu kawasan. Teksi juga terdapat disini dan lebih pantas sesuai dengan harganya.


Seoul City Bus System dikelaskan dengan empat warna: 
  • Biru : bas kawasan pinggir bandar – Downtown Seoul
  • Hijau : berpusing sekitar kawasan Seoul
  • Merah : bas Downtown Seoul – bandar Sub-urban
  • Kuning : berpusing sekitar Tengah Seoul (pusat perniagaan)
  img
T-Money
Kad ala-ala Touch`n` Go ini  dapat digunakan untuk kedua-dua sistem bas dan subway.
Tambang permulaan untuk kedua-dua sistem bas dan subway ialah ₩900 (Korean Won) dan caj tambahan ₩100 untuk setiap 5km seterusnya. Setiap transfer dari subway ke bas atau bas ke bas, caj dikira mengikut distance scale rates system. Penumpang diberi 30 minit untuk transfer ke line subway yang lain atau bas.


bile laaa aku nak pegi sane lakk ekkk ... 
ade sape2 nak t0long bawak ? heee 

No comments:

Post a Comment